התמקדות – איך זה עובד


את השיטה זיהה ופיתח הפסיכולוג והפילוסוף פרופ' יוג'ין גנדלין. במחקר מקיף שערך עם מאות מטופלים זיהה גנדלין שני סוגי טיפוסים: אלו שמדברים על החוויה ואלו שמדברים את החוויה. האחרונים עצרו באופן טבעי במהלך הדיבור ו"הסתכלו" פנימה אל החוויה כפי שהיא מורגשת בגוף. אלו היו גם האנשים שהצליחו יותר בטיפול. מדוע? משום שעלה בידם להיות עם החוויה השלמה, לקבל אותה ללא שיפוטיות ולהכיל אותה מבלי להישאב למערבולת.

היכולת של מטופלים אלו להיות בדיאלוג אמפתי עם המקומות הקשים שבתוכם אפשרה לתנועה פנימית להתרחש בתוך שורש הבעיה – ועם התנועה הגיע שינוי, ריפוי ותחושת רווחה פיזית.

כל התשובות נמצאות בפנים, כל שצריך הוא לדעת להתמקד


Case study: התמקדות בסיטואציה של פחד קהל
לשם המחשה נביא דוגמה של אדם שהיה מבועת מעמידה מול קהל. סביר להניח שהוא סיפר לעצמו סיפור מוכר שלפיו "דיבור מול קהל מפחיד אותי". אבל מה מעבר לכך? ביקשנו ממנו שיסרוק את גופו בזמן הסיטואציה ויבדוק היכן הוא מרגיש את הקושי בגוף. הוא זיהה מחנק בגרון, כמעט דמעות. הנטייה הטבעית שלו הייתה להשתמש במילים "זה מפחיד אותי" ו:"אני תקוע, משותק מפחד". אבל זה (שוב) לא עוזר… אלו רק מילים.
בשלב זה מומלץ להכניס את ההתמקדות לפעולה, וכך עשינו: ביקשנו מאותו אדם שיישאר רגע עם תחושת המחנק בגרון. במקום לנסות להתעלם ממנה, להיפטר ממנה או להסביר אותה – הדרכנו אותו להכיר בקיומה של התחושה כעובדה קיימת. וכך, כמעט מבלי משים, לקחנו את התהליך צעד אחד פנימה, עמוק יותר להוויה של אותו אדם.
הדימוי המתאים לתיאור תהליך ההתמקדות הוא כמו ידית בדלת: כאשר אנו פותחים אותה אפשר להגיע למקום חדש. הזמנו את האדם לתאר בדימוי את תחושת המחנק בגרון והוא בחר לתארה כנייר זכוכית, מגרדת. ושוב, הזמנו אותו להיות בנוכחות עם התחושה הזו, המגרדת, בשקט, בסבלנות, בדיוק כפי שהיא, בלי לרצות לשנות אותה או להסביר אותה. וכך, בדיאלוג התמקדותי עם התחושה הגיעה אליו התובנה: "התחושה היא כמו מגלשה מחוספסת – כדי שהמילים לא יחליקו החוצה בלי שליטה מול כל הקהל."
אההה! משהו התבהר. "התחושה בגרון בעצם, מגוננת עליי. היא לא רק פחד, כפי שחשבתי, אלא גם הגנה. שלא אחווה כישלון, כמו הכישלון הצורב בנאום שנשאתי במסיבת הסיום בתיכון". הבנה זו כשלעצמה מאפשרת לגוף לחוש רווחה פיזית ושחרור הנובע מטיפול בשורש הבעיה.

התוצאה: אותו אדם חווה שחרור אמיתי מתחושת המחנק בגרון וכעת יכול לאתגר את עצמו לעמוד מול קהל, כמובן בתנאי שידאג להכין את ההרצאה כראוי ולדבר בקצב המתאים.

לקריאה נוספת מאמר על פחד

© Copyright המרכז הישראלי להתמקדות - בלהה פרולינגר 052-2591245 עצמאות פרלשטיין 052-3944244