התמקדות ובודהיזם


התמקדות וחיים רוחניים

מאת ג´ון אמודיאו (תרגום חופשי)

אנשים רבים המעורבים בהתמקדות, פוקוסינג,  מעוניינים בבודהיזם וטכניקות רוחניות אחרות. אין פלא, גם התמקדות וגם בודהיזם מתייחסים לנושא של הבאת נוכחות לחיינו, ואיך זה מרגיש בכאן ועכשיו.
שניהם מתעניינים באיך להביא אמפתיה ואכפתיות לחוויות שלנו מרגע אחד למשנהו. בשניהם יש כוונה להפחית את הסבל האנושי- לא דרך התעלמות מהרגשות, אלא על ידי הבאת תשומת הלב אליהם בדיוק כפי שהם עכשיו. שניהם מעודדים אותנו לסמוך על החוכמה שבהתנסות שלנו, במקום לסמוך על סמכות חיצונית שמנסה לספר לנו מה נכון ומה אמיתי.

בודהיזם וטכניקות רוחניות אחרות, נתפסות בטעות כמאפשרות נטישה של האירועים הפרטיים למען הרצון להשיג את חווית הנירוונה.. אנשים מייחסים להם יכולת להביא להתעלות רוחנית, מעבר לשיגרה ולאירועים של חיי היומיום. המורה ג´ק קורנפילד, (מורה למדיטציה) מזכיר לנו שאחרי האקסטזה של התעלות הנפש,  יש עדיין כביסה; יש את חיי היומיום, יש את ההתייחסות לאחרים וגם התייחסות לחיים הפרטיים הכוללים רגשות, צרכים ורצונות.
כאשר אנו מדברים על רוחניות כחוויה של התעלות הנפש, הכוונה היא התעלות מעבר לאגואיזם ומעבר לחשיבות יתר עצמית. משמע, להיות ולהשתתף בצורה אינטימית עם החיים הקיימים סביבנו.
זה אומר לקבל את האחרים כמות שהם ללא ציפיות שיהיו מה שאנו רוצים שיהיו, וגם לא מתוך רצון שהם יספקו את הצרכים שלנו.
חיים רוחניים הנובעים ממקום אוטנטי בנו, עוזרים לנו לחיות מעבר לעצמנו. אנחנו הופכים להיות סקרנים לגבי התנסות של אחרים ורוצים שהם יהיו מאושרים, בדיוק כפי שאנו מחפשים את האושר של עצמנו.
אנחנו שם כדי להתחבר עם אחרים, ולחיות באינטימיות עם האנשים שאנו פוגשים ומתחברים עימם. אנחנו נעשים אדיבים ומכירים בעובדה שכולנו חלק מהמשפחה האנושית. איננו יכולים להיות נוכחים בשביל אחרים אם אנחנו מוטרדים או מדחיקים, נושאים רגשיים בלתי פתורים אצלנו. כשיש בנו כאב או פחד לא פתורים אנחנו מופעלים ואנחנו מגיבים מתוכם לסביבה ולאנשים. כשאנחנו יודעים איך להיות עם המקומות האלו אצלנו, נוכל להיות שם גם בשביל האחר ולהכיל את החוויות האלו שלו, מבלי שנגיב אוטומטית. אז נוכל לראות את הצרכים שלו, להיות אמפתיים אליו, ולעזור לו בריפוי הפנימי שלו.
הרבה מודטים ( אנשים שעושים מדיטציה) למדו להתמודד עם רגשותיהם  על ידי כך שהם מאפשרים לקשיים לחלוף (הם משחררים אותם) ולא הופכים להיות מחוברים אליהם. לצערנו, זה מוביל לתוצאה שלחלק מהמודטים יש תגובה שלילית לרגשות בחיים, ורואים בהם משהו שצריך להתגבר עליהם ולא כמשהו שיש להכיל אותו.
התמקדות, FOCUSING, יכולה לעזור למודטים בהבנה שרגשות הם חלק בלתי נפרד, אינטגראלי, של נוכחות מלאה (mindfulness) בכאן ועכשיו. אנחנו רוצים לעודד התייחסות של אפשור לרגשות ולא להדחיק אותם. במקום שנתייחס אל הרגשות כאל האויב יש לראות בהם כניסה למשהו עמוק יותר. אנחנו נוגעים במרקם עשיר של עצמנו ושל החיים עצמם. חוכמה יכולה לזרום רק מלהיות עם ה"תחושה המורגשת" בעלת המשמעות בדאגות החיים.
על ידי כך שנדע כיצד להיות עם רגשותינו בעדינות, נאפשר לרגשות לקבל תפנית, להיפתח ולהשתנות. אנחנו מפתחים אמפתיה וחמלה לאחרים תוך כדי שאנו מביאים תשומת לב למקומות הרגשיים המשתנים שלנו.
במציאת מרחב נוח ביננו לבין הטרדות שלנו אנחנו יכולים להכיל את הצרות של אחרים. התמקדות עוזרת לנו לאהוב בצורה עמוקה יותר, ומביאה אותנו לחיים רוחניים עשירים יותר ומושרשים כדרך חיים.

היכולת שלנו להכיל את עצמנו, ואת הכאבים שלנו היא מיומנות חשובה במערכות יחסים ובחיים רוחניים אוטנטיים. יכולת אמפתית ואכפתית לגבי עצמנו, מפתחת שקט פנימי, וזה מאפשר תגובה של חמלה ואמפתיה גם לאחר.
התמקדות, פוקוסינג,  מאפשרת לנו להיות יותר בנוכחות עם אחרים על ידי כך שהיא מלמדת אותנו טכניקה  כיצד להיות בנוכחות אנושית יותר לעצמנו. היכולת העיקרית להכלה עצמית היא מיומנות הכרחית ומהותית למערכות יחסים המושתתות על אהבה, אותנטיות ורוחניות. היכולת להכיל את רגשותינו בעדינות וחמלה מאפשרת לנו להישאר קרובים אל עצמנו מתוך שקט פנימי. כשאנו מפתחים בתוך עצמנו "מקלט בטוח", אנו פנויים רוחנית ורגשית להתנהג בחמלה גם בקשר עם האחרים.

Focusing and the Spiritual Life
by John Amodeo, Ph.D
This article was first published in the Focusing Connection (http://www.focusingresources.com/tfc.html)

 

© Copyright המרכז הישראלי להתמקדות - בלהה פרולינגר 052-2591245 עצמאות פרלשטיין 052-3944244