פחד


"מי שמפחד מן הסבל, סובל ממה שממנו הוא מפחד." ~מישל דה מונטן בספרו "מסות" ספר 3, פרק 13

פחד הוא תגובה טבעית, תחושה רגשית ופיזית המאותתת לנו שיש סכנה ועלינו להיערך להתמודדות עמה. אין אדם שלא חווה פחד בחייו. למעשה, לפחד תפקיד מרכזי בהישרדות של האדם.

במישור הפיסי הפחד מפעיל אוטומטית את מערכת העצבים הסימפתטית. מערכת זו גורמת להעלאת הורמון האדרנלין ומביאה לתופעות כמו הרחבת האישונים, הגברת קצב פעימות הלב, העלאת לחץ הדם והרחבת כלי הדם אל השרירים בכדי להכין אתהגוף להתמודדות פיזית אפשרית עם האיום או הסכנה. תגובה התנהגותית לתחושת הפחד היא בריחה (FLIGHT) מאזור הסכנה, החזרת מלחמה (FIGHT) או קיפאון ושיתוק (FREEZE) במטרה להסתוות, כאשר שתי האופציות הקודמות אינן אפשריות.

הפחד במהותו בא להגן על האדם מלהיכנס למצבים שעלולה להיות בהם סכנה. רוב האנשים מוטרדים במידה זו או אחרת ממצבים או אובייקטים העלולים לפגוע בהם, אולם הטרדה מוגבלת לרגע בו הם באים במגע עם האיום. זו תקרא התמודדות יעילה עם פחד.

עם זאת פחד גם יכול להגביל את תפקודו של האדם, ואת מרחב העשייה והפעילות שלו.

בעוד שפחד הוא תגובה מיידית לתופעה מסוכנת, קיימת אצל בני אדם גם תופעה של חרדה השונה מפחד בכך שהיא כללית ואינה מכוונת כלפי גורם סכנה מוגדר למשל: פחד ממכונית מתקרבת לעומת חרדה קבועה בעת חציית כביש.

התמקדות והתמודדות עם פחדים:

התמקדות (Focusing), היא טכניקה שמלמדת כיצד להקשיב לתחושות הפחד שאנו חווים בגוף הפיזי ולהבין דרכן מה באמת קורה לנו. מחנק בגרון, לחץ בחזה או כאב בטן הם תחושות מורגשות משמעותיות של תגובת הגוף לפחדים שלנו בחיי היומיום. ההתמקדות נוגעת בלב הבעיה והמשמעות שבה, ועוזרת בפתרון הבעיה. התמקדות מסייעת להבין את התובנה הטמונה בלב הפחד, לשחרר אותו בחיי היומיום ולהשיג יותר שליטה, איזון וויסות בחיינו. כאשר קורה החיבור בין התובנה והתחושה המורגשת סביב הפחד, נחווה שחרור ומרווח רגשי ופיזי.

בתהליך אנו לומדים לזהות מיד את התופעות, לעשות עצירה, להתמקד על פי ששת צעדי ההתמקדות ולהימנע מלהיכנס למעגל של חרדה. הלמידה מאפשרת לעצור את התגובות ההישרדותיות ולהפעיל במקומן במודעות תגובות נלמדות של תהליך ההתמקדות.

פחדים וחרדות אינטנסיביים ומתמשכים יכולים אף להתפתח לפוביות אצל חלק מהאנשים.

אנשים עם פוביה מתקשים להתמודד עם טרדות או פחדים מגירויים מסוימים.

הם חווים פחד אינטנסיבי ומתמשך גם כשאינם ניצבים מול האיום ומגיבים בצורה חריפה גם למצבים שרק מזכירים אותו אך אינם מסכנים בפועל.

למשל, לרבים מאיתנו יש חשש לעבור ליד כלב גדול ותוקפני, זוהי תגובה נורמטיבית ומגנה מפני סכנה אולם אדם עם פוביה מכלבים יחווה את הסימפטומים הפיזיים אף למראה תמונה של כלב קטן וידידותי וימנע מללכת במקום בו עשויים להיות כלבים.

במצב זה נאמר שהפחד יוצא מכלל שליטה והוא פוגע ומשבש את חיי היומיום באופן ניכר.

 דוגמאות לפוביות: פחד גבהים, פחד קהל, פחד ממקומות סגורים (קלסטרופוביה), פחד מבעלי חיים, פוביה מחרקים, פוביה מכלבים, פחד ממעליות פחד מזיהום, חיידקים או איידס מהווים לעיתים חלק מהפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD) ועוד.

© Copyright המרכז הישראלי להתמקדות - בלהה פרולינגר 052-2591245 עצמאות פרלשטיין 052-3944244