התמקדות – פוקוס על יכולות הריפוי שבנו


סיפור מחדר הטיפולים

לאחרונה מטרידות אותי בעיות רפואיות… "התמקדות" יכולה לעזור לי?

לאחרונה מטרידות אותי בעיות רפואיות שלא הכרתי בעבר. הרופא אמר לי לקחת כדורים ופחדתי לקחת, יש להם כל מיני תופעות לוואי … ניסיתי כל מיני דברים אלטרנטיביים כמו דיקור, שיאצו… והסימפטומים עדיין קיימים…יש לי המון מחשבות על כל המצב. למען האמת המצב האובייקטיבי מאפשר לי לתפקד אך כשהמחשבות באות… זה ממש מפחיד אותי. את חושבת שהתמקדות יכולה לעזור לי? שאלה אותי א´… אני ממש נוטה לדאגנות יתר. אני יודעת את זה…

אפתח ואבהיר, תהליך ההתמקדות אינו בא להחליף רופא, או טיפול רפואי אך אין ספק שהתמקדות מאוד מסייעת בדרכי התמודדות עם בעיות רפואיות. התמקדות עוזרת לנו לחיות כאנשים בריאים המתמודדים עם מחלה ועם כל מה שנלווה אליה, כמו בדיקות, קבלת החלטות, יחס הסביבה אלינו ועוד. כולנו מכירים את התופעה שסביב כל בעיה רפואית מתקבצות להן שלל מחשבות מטרידות, הלוכדות את כל תשומת ליבנו לבעיה ו"תוקעות" אותנו שם בתשומת לב יתרה לחולי במקום לריפוי.

אחרי ששמעתי מעט על הסימפטומים של הבעיה הרפואית ועל מה שעובר עליה, ביקשתי מא´ להתמקד בתחושת הדאגנות. בין 1-10 (10 רמת דאגנות גבוהה) כמה דאגנות יש עכשיו?

כשאני רק שומעת את המילה (מציינת את התופעה ממנה סובלת) מיד יש סימפטומים של דאגה בכל מיני מקומות בגוף. ומעניין…, א´ ממשיכה ואומרת, כשאני מפנה את תשומת הלב לגוף, זה נרגע. אני שמה לב שאפילו נעים לי. וככל שאני מתרכזת בגוף התחושות של הבהלה מתפוגגות ומשתנות והן כבר לא באותה עוצמה.

איזו תופעה מעניינת התגלתה! הראש מחזיק את הדאגנות למחלה, מקפיץ מחשבות מטרידות.  ותשומת הלב לגוף, מפוגגת אותן ומוצאת שהגוף בעצם מרגיש נעים ונוח.

הנה תרגיל עבורכם הקוראים השלימו את המשפטים: כשאני חושב/ת על… התחושה היא…. וכשאני ממשיך/ה להיות בתשומת לב לגוף, התחושה היא… האם מצאתם שיש הבדל?

וא´ מיד מוסיפה ואומרת, "להיכנס פנימה ולהיות בתשומת לב לגוף, עושה לי דווקא נעים, זו חוויה טובה עבורי". אני כמוצאת שלל רב מיד מזמינה, "אז בואי נהיה עם תחושות הגוף לרגע ונאפשר לו לחוות את מה שקורה בו… תארי לי מה קורה בגוף…"

"כל החלק העליון של הגוף, לחוץ- יש לחץ ברקות, בעיניים, בלסת, בגרון…מתח בזרועות, בסרעפת, הכול בחלק העליון של הגוף ומהסרעפת ומטה מרגיש די רגוע."

אני חוזרת על דבריה ומהדהדת:  "את שמה לב שהחלק העליון של הגוף מרגיש מתח ובחלק התחתון  מרגיש די רגוע, בואי ננסה להיות רק לרגע עם החלק התחתון של הגוף שמרגיש נוח…" אני בשקט ופתאום מופיע חיוך. אני מציינת זאת בפניה והיא מיד אומרת: "בחיים האישיים שלי אני בדרך כלל רגילה להיות באזור המתח. ההזמנה שלך להיות לרגע באזור הנוח מביאה חיוך זה מעניין שאפשר בכלל להיות באזור נוח" ומיד היא מוסיפה "וגם, אני שמה לב שהמתח בכל החלק העליון של הגוף יורד"  ושוב מיד מופיעה המחשבה על המחלה, וא´ אומרת:"דאגתי להדאיג את עצמי שוב אני כנראה לא מרשה לעצמי ליהנות- זה מדהים!"

לקראת סיום המפגש א´ אומרת: זה מעניין לגלות את שאר הגוף. גיליתי היום שלצד הדאגה, הכאב יש גם מקומות נעימים ונוחים שאני בדרך כלל לא מגלה בהם עניין…אני לא מאפשרת לעצמי להיות בהם… ואז אני כל הזמן עסוקה במחשבות על הכאב, הבריאות,…זה לא מרפה ואפילו מתחזק"

מקומות הכאב/הקושי זקוקים לריפוי ולכן ממגנטים את כל תשומת הלב שלנו לשם.

התוצאה: מחשבה רודפת מחשבה, כואב לי, מה יהיה, המצב מחמיר, כואב יותר…. אנחנו במלכוד!

חשוב לזכור: לצד הכאב יש גם מקומות אחרים אותם מומלץ לחפש ולהיות גם שם עם תשומת לב ממוקדת. הנטייה הטבעית של הגוף ההישרדותי שלנו היא למגנט את כל תשומת הלב שלנו למקומות קשים וכואבים, כי זו הדרך שלו לסמן לנו שיש בעיה ולקרוא לנו לבא לעזרתו.

היכולת הפנימית להחלמה טמונה עמוק בתוך גופנו ולא במחשבות הראש. בכל תא ותא שלנו טמון הפוטנציאל לריפוי וזרימה לכוון הצעד הבא להחלמה מן הבעיה הרפואית. כשאנו נסחפים במערבולת הכאב והקושי, אם נסיט את מוקד תשומת הלב מהכאב אל מקור של שקט וזרימה בגוף, נסייע לגוף לזכור מה דרוש לו לשם החלמה וריפוי.

אני מזמינה אתכם לגלות עניין בכל חלקי הגוף, לחפש גם את המקומות בגוף המרגישים נוח ונעים. גם אם הם מעטים וקטנים ביחס לכאבים במקומות אחרים. זהו תרגול חשוב ומשמעותי לסובלים מכאב פיזי וכאב רגשי. תהליך הריפוי מתרחש ברגע בו אנו מסיטים את תשומת ליבנו הלוך ושוב בין תחושה מכווצת לבין תחושה מרווחת. ניתן להתמקד על כל אחת מהן בנפרד ולחפש את המשמעות הטמונה בהן.

ואסיים במילותיו האופטימיות של פרופ´ יוג´ין ג´נדלין בספרו התמקדות- גופך יודע מה תהליך הריפוי והחיים. אם תקדיש זמן להקשיב לו באמצעות התמקדות, הוא יוליך אותך צעד אחר צעד בכיוון הנכון." (ג´נדלין, שם עמ´ 84).

כתבה: בלהה פרולינגר/ פסיכותרפיסטית בעבודה עם טראומה/המרכז הישראלי להתמקדות

 

© Copyright המרכז הישראלי להתמקדות - בלהה פרולינגר 052-2591245 עצמאות פרלשטיין 052-3944244