ניהול כעסים


טיפול בכעס

"כל אחד יכול לכעוס – אין קל מזה,  אך לכעוס על האדם הנכון, במידה הנכונה בעיתוי הנכון למטרה הנכונה ובדרך הנכונה – אין זה דבר קל כלל ועיקר" (אריסטו)
הכעס הוא בלתי נמנע ולגיטימי, בדיוק כמו כל רגש אנושי אחר. ואולם, בשעת כעס ברירת המחדל של התנהגות אנושית היא להתעלם, להאשים את האחר או להתמלא ברגשות אשם מהאירוע שיצר את הכעס. תגובות אלו הן אוטומטיות ומשתנות בין אדם אחד לשני.
המשותף לשלושתן הוא המחיר הכבד שהן גובות מה"כועס" – מחיר בריאותי, פיזי ורגשי.

כמו כל רגש, גם הכעס הוא "אורח" המזמין לעצירה (pause) ולהתבוננות – ומסייע לנו להגיע להבנה עמוקה ולתובנות משמעותיות הקשורות למישורים שונים בחיינו. תהליך ההתמקדות מסייע לפתח "שריר רגשי" המאפשר שליטה אישית וויסות התנהגות בזמן כעס.

ההתמקדות מציעה ל"הפחית מחירים" בעזרת הפניית תשומת לב לתגובות האוטומטיות, חשיפה לחלופות נוספות ויעילות לתגובה המוכרת ובחירה מתוכן.

איך זה עובד?
כעס במהותו הוא רגש בריא ומהווה אנרגיה מניעה לפעולה כאשר יש אירוע המתפרש כאיום.
בטיפול בהתמקדות לומד המטופל לתעל את אנרגיית הכעס לטובת התמודדות יעילה עם משבר. בכך הוא מקטין את הסיכון שבהפיכת הכעס לכרוני עם השפעות הרסניות הרבה מעבר לכעס נקודתי.

טיפול בכעס באמצעות התמקדות מוביל את המטופל להבנה של מקורות הכעס שלו, לחיזוק יכולת ההכלה של המקום הכועס ולפיתוח "שריר רגשי" לניהול כעסים ולהתמודדות יעילה עם אירועים נוספים בחיים.

טיפול בכעס בהתמקדות מנתק את האוטומט המוכר ממעגל אפר"ת: אירוע – פרשנות – רגש כעס – תגובה. הטיפול מלמד כיצד לעצור ולבחון את הרווח ואת המחיר שבתגובות האוטומטיות – אל מול התגובות החדשות הנלמדות.

 

מאמר נוסף בנושא התמקדות בכעס

 

להקשיב לגוף. להבין את הנפש!

© Copyright המרכז הישראלי להתמקדות - בלהה פרולינגר 052-2591245 עצמאות פרלשטיין 052-3944244