כאב


התמקדות והתמודדות עם כאב פיזי 

כל בני האדם חווים כאב מדי פעם, חלק חווים כאב לעיתים קרובות ויש החווים כאב כרוני מתמשך ללא הפוגה… כאב פוגע בתפקוד ובאיכות החיים! כשהכאב מופיע יש רצון להיפטר ממנו ובמהירות האפשרית!

עם זאת, אין לראות בכאב תופעה שלילית בלבד. תועלתו של הכאב הפיזי מרובה מנזקו. שהרי הכאב מתריע בפני האדם על סכנה מיידית לפגיעה גופנית, או על נזקים ארוכי טווח צפויים, וכן דוחק בו להיערך ולקרוא לעזרה. כאב פיזי, למעשה, מייצג תחושת אי נוחות פיזית הנגרמת כתוצאה מדחפים עצביים הנושאים למוח שדר על פגיעה ברקמות הגוף.

כאבים פיזיים (בעקבות פגיעה גופנית או מחלה) גוררים איתם תגובות רגשיות, נפשיות בניסיון להתמודד איתם. למשל, רגשות כמו כעס, פחד, בדידות, חוסר אונים מתלווים לכאב הפיזי ומתגברים בכך את עוצמת הכאב. הגברת חוויית עוצמת הכאב מגבירה את תחושות הייאוש, חוסר אונים כעס…. כך נוצר מעגל מילכוד אינסופי של גירוי, כאב, סבל רגשי, גירוי … סבל גבוה יותר. הכאב מוסיף מימד מוחשי לסבל הנפשי ולעיתים קרובות מהווה את מרכז הסבל. התמקדות היא כלי טיפולי המסייע לצאת ממעגל המילכוד ונותנת לסובל כלים להתמודדות טובה יותר עם הצד הרגשי שבתוך הכאב.

כאבים בכלל ובמיוחד כאבים כרוניים, נגרמים לא רק מפגיעות גופניות, פיזיות אלא גם מדפוסי חיים מקובעים. זהו ניסיון של חוכמת הגוף ל"העיר" את האדם לשינוי מסגנון חיים שאינו בריא לו או מהתנהגויות המובילות לסוג של הרס עצמי. היום קיימת תפיסה והבנה המבוססות על ההנחה כי ישנה השפעת גומלין בין הגוף לנפש. כל תופעה נפשית גורמת להפרשת חומרים כימיים בגוף, משפיעה על ההתנהגות ובכך גם על התזונה ועל התפקוד הגופני.

טיפול במחלות כמו אסטמה, יתר לחץ דם, מיגרנות, כיב קיבה, תסמונת המעי הרגיז, אינסומניה, מחלת כרון, מחלות אוטואימוניות, אקזמה ועוד, דורש התייחסות לגורמים הפיזיים והרגשיים הקשורים במחלה. להפרעות אלו ניתן להוסיף את אכילת היתר והעישון שהם ללא ספק התנהגויות הקשורות בלחץ ומהוות בעצמן גורם סיכון מרכזי.

וויסות של עוררות היתר האוטונומית, ושנוי אורח חיים הינם מרכיבים חשובים בטיפול במחלות אלו. התמקדות היא תהליך טבעי לטיפול מאפשרת לזהות את הסימפטומים הפיזיולוגיים שמקורם בפיזי ולהפרידם מהתופעות הנובעות ממקור רגשי או דפוסי חיים מקובעים הדורשים שינוי מיידי . זהו תהליך טבעי המאפשר לאדם "לקחת שליטה" על חייו ולנהל את התופעות הפיזיות והרגשיות איתן הוא מתמודד.

כיצד מודדים כאב?

הכאב הוא תחושה סובייקטיבית התלויה במרכיבים שונים של התודעה ותרבות. למשל הולכי הגחלים בהודו, מוכרים ביכולתם להכניס עצמם למצב בו אינם חשים כאב. ידוע גם שבעת מצוקה קיומית חשים בפחות כאב מאשר בעת מנוחה במקום מבטחים. מדידת הכאב מסתמכת בעיקר על דיווחים כמותיים של המטופל. הדיווחים מתבססים על הצגה של סולם מדידה מדורג. התיאורים יכולים להיות מספריים (מה עוצמת הכאב בסולם בין 1-100), תיאורים מילוליים (המטופלים נדרשים לבחור מתוך רשימה את המילים המתאימות ביותר לתיאור תחושת הכאב שלהם), חזותיים (ציורים או תמונות) או משולבים.

נהוג לסווג את הכאב לפי מאפיינים של משך הזמן, עוצמתו ואיכותו של הכאב.

הגוף שלנו יודע!

המחקר החדש גילה כי הגוף עצמו יודע להפיק חומרים הפועלים על קולטנים המגיבים לכאב. מעריכים שלחומרים אלו, האנדורפינים, יש השפעה, לפחות חלקית, על כמה תופעות מעניינות הקשורות ברגישות לכאב.

תאוריית בקרת השער בכאב (Gate control theory of pain), הוצעה על ידי רונלד מלזאק, ופטריק דויד וול בשנת 1962.

עקרון התיאוריה הוא שתחושות הכאב ותחושות מגע רגיל (מגע לא מכאיב כגון ליטוף או שפשוף) "מתחרות" ביניהן על הכניסה אל המוח דרך "שער" שממוקם בחוט השדרה.

לדוגמה שפשוף הלחי אחרי סטירה משכך את הכאב משום שבו זמנית הגיע למוח מידע מכאיב ולא מכאיב, המתחרים ביניהם והתוצאה של זה הינה הפחתת תחושת הכאב.

תהליך ההתמקדות עושה יישום לתיאוריית בקרת השער בכאב. מתמקד מיומן מסוגל:

  • לחוש את תחושת הכאב מוקדם מספיק ודרך פינוי מרחב להביא רווחה פיזית ורגשית באותו מקום.
  • לתת מגע פיזי מקל (ליטוף או החזקה) במקום הכואב.
  • לחפש במקביל למקום הכאב מקום אחר בגוף שם הוא חווה נוחות ורווחה. הוא מכיל את שניהם בתודעתו ולא מזדהה אם האחד או השני. הוא גם יכול להעביר את מלוא תשומת הלב בין שני המקומות המביא לתחרות ביניהם במוח ומאפשר הפחתת הכאב.
  • לעשות תהליך התמקדות במקום הכאב כדי למצוא את המשמעות שלו בחייו, מבלי לשפוט ולבקר או לרצות להיפטר ממנו. דווקא הקשבה ייחודית של התמקדות מאפשר למצוא תובנות חדשות שלא היו ידועות קודם.
 

סיפור מחדר הטיפולים: התמודדות עם מירגנה באמצעות התמקדות

סיפור מחדר הטיפולים: התמקדות- פוקוס על יכולות הריפוי שבתוכנו

תודה על טיפול בטינטוס: התמקדות- שפה של עוצמה וריפוי

© Copyright המרכז הישראלי להתמקדות - בלהה פרולינגר 052-2591245 עצמאות פרלשטיין 052-3944244