מהי התמקדות


  • האם יש לכם תחושה שלא הכל בסדר בחיים שלכם, ואינכם יודעים כיצד להתמודד עם זה?
  • האם קשה לכם לזהות מהי הדרך הנכונה בקריירה שלכם או במערכות היחסים בחייכם?
  • האם אתם מרגישים תקועים, רוצים לשנות, אולי אפילו יודעים מה לעשות… אבל דבר לא משתנה?
  • האם רגשות אשמה וביקורת עצמית הן תופעה שכיחה בחייכם?

איך תרגישו אם אויר צח יכנס למקומות התקועים…
איך זה יהיה לחוש בהירות לגבי חייכם, לדעת שתמיד תוכלו לסמוך על עצמכם, מתוך ידיעה פנימית מהו הדבר הנכון ביותר עבורכם? ואפילו בלי רגשות אשם…

לימוד תהליך התמקדות, פוקוסינג,  יכול לאפשר את כל אלה, ואף יותר מכך, בדרך פשוטה למדי.  אנשים שלמדו את הטכניקה ומתמקדים באופן שגרתי, משתמשים בה כדי למצוא פתרונות שנובעים מהפנים לבעיות בחייהם. האם תרצה/י להיות אחד מהם?

להתנסות קצרה בהפניית תשומת לב ייחודית בהתמקדות :

 

התמקדות, Focusing, היא טכניקה עדינה ועוצמתית, שמלמדת כיצד להקשיב לתחושה שאנו חווים בגוף הפיזי, וללמוד ממנה מה באמת קורה לנו. אפשר לראות את הטכניקה כצרור מפתחות שעוזר להגיע פנימה, לתוך עצמנו, ולצאת עם תשובות משמעותיות לכל מה שמעסיק אותנו. זוהי טכניקה מעשית לחיי היומיום שנועדה ללמד אותנו מהי האמת הפנימית שלנו בכל מצב או אירוע. הטכניקה עוזרת לנו לראות את כל חלקי הנושא שאיתו אנו מתמודדים, ולזהות אפשרויות חדשות לפעולה. מתמקד מיומן מצליח גם  במצבים קשים לברר עם עצמו מהו הצעד הנכון לקראת פתרון. פוקוסינג, התמקדות היא אופטימית, משום שהיא מבוססת על עצם הציפייה החיובית לשינוי. היא לא תופסת את האדם כתבנית מקובעת, אלא רואה אותו כמי שנמצא בתהליך מתמשך של שינוי והתקדמות.
ההתמקדות תופסת את מה שאנו מכנים "בעיות"-כאותם מקומות ש"נעצרו" ולא השתנו בחיינו. מטרת ההתמקדות היא לשחרר אותם.
כאשר אתה מתמקד בדרך נכונה אתה לא רק מצפה לשינוי; אתה יוצר שינוי בעצם פעולת ההתמקדות.
בהתמקדות, פוקוסינג,  אנו שואלים: "איך הקושי הזה/איך הנושא הזה מרגיש בתוכי עכשיו"? התשובה לא מגיעה מיד… אבל אחרי זמן מה – הגוף "מספר" לנו משהו…אולי הגוף "ידבר" בדימוי, או תחושה: "הנושא הזה "כבד" כמו משקולת על הכתפיים", "זה תקוע לי כמו גולה בגרון", בכל מקרה – נוכל ללמוד משהו  שלא היינו יכולים לדעת ללא התמקדות.

חכמת הגוף כמפתח לשינוי וריפוי

טכניקת ההתמקדות, Focusing, פותחה על ידי הפילוסוף והפסיכולוג פרופסור יוג´ין ג´נדלין, והיא מתבססת על סדרת מחקרים שנערכו באוניברסיטת שיקגו לגבי יעילות הטיפול התרפויטי. בתחילת שנות ה-70´ ביקש ג´נדלין לבדוק מתי טיפול מצליח ליצור שינוי אמיתי בחיי המטופלים. במחקר נרחב שערך הוא מצא שתי עובדות מרתקות:
1. יעילות הטיפול לאורך זמן לא תלויה בסוג הטיפול או המטפל (!)
2. קיים מכנה משותף לכל האנשים שהטיפול בהם הצליח ויצר שינוי מהותי: זו הייתה יכולתם הטבעית להקשיב לתחושות פיזיות – גופניות בתוכם, וליצור דיאלוג אמיתי בין התודעה לגוף. יכולת הדיאלוג והקבלה של תחושות הגוף אפשרה לאותם מטופלים להגיע לתובנות עמוקות בטיפול, והביאה גם לשחרור ולהקלה.

למי אין "פרפרים בבטן"?

כולנו מכירים את התחושה מהתנסות יומיומית: אנו מרגישים לפעמים "פרפרים בבטן" כשאנו קמים לדבר; חשים "לחץ בחזה" בשעה שאנו מצפים לשיחת טלפון חשובה, או מחנק בגרון בעת התרגשות: בכל המקרים האלה אנו חווים  "תחושה גופנית" בעלת משמעות (Felt Sense). אבל איך אנו מתייחסים לתחושה זו?
רובנו מנסים להיפטר מהתחושות שעולות בדרכים שונות. לפעמים אנחנו כועסים ושואלים: "למה התחושה הזו צריכה להופיע דווקא עכשיו כשאני צריך להיות במיטבי?" אולי אנחנו  נוזפים בעצמנו: "אם הייתי אדם מוצלח יותר, זה לא היה קורה לי". לעתים ננשום עמוק, נשתה כוסית או נעשן סיגריה כדי להירגע.
מה שאיננו מעלים בדעתנו הוא דווקא להקשיב לתחושה הגופנית, ולהניח לה לדבר אלינו כך שתיפתח אלינו המשמעות המסתתרת בה.
תהליך ההתמקדות מגלה כי דיאלוג אמפתי עם התחושה מאפשר לנו להמשיך לתפקד בחיי היומיום.  לעשות את מה שאנו עושים בקלות ובבהירות רבה יותר, ופעמים רבות ניתן גם לחוש בתפנית של שינוי המביאה לרווחה פיזי (Shift).

מעבר למלים

בעולם שבו אנו חיים, מחשבות ומלים שולטות ביד רמה. הן מייצגות הסבר הגיוני ובהיר, של הדברים והנושאים בחיינו. ההתמקדות היא גילוי משמעותי על מה שקורה בתוכנו כחוויה הגופנית,  מעבר לגבול המילולי.
יוג´ין ג´נדלין אומר שהמלים הן מה שאנחנו כבר יודעים על עצמנו, ואילו תהליך התמקדות מפגיש אותנו עם מה שמעבר לידוע…
למשל, כשאני אומרת על עצמי שדיבור מול קהל מפחיד אותי, אני מספרת דבר שידוע לי. אבל מה מעבר לכך? נניח שבכל פעם שאני נעמדת מול קהל, אני מרגישה מחנק בגרון, כמעט דמעות. אני מספרת לעצמי (הנה… המלים כבר כאן) שאני מפחדת. זה לא עוזר לי. אלה רק מלים. התמקדות לוקחת את המלים צעד אחד פנימה, עמוק יותר.
בעת ההתמקדות, אשאר רגע עם תחושת המחנק בגרון. במקום לנסות להזיז אותה או להסביר אותה – אומר לה שלום ידידותי, ואבדוק מה התחושה מסמנת. במובן מסוים, אני מתייחסת לתחושת המחנק כמו ידית של דלת – כאשר אני פותחת – אני מגיעה אל החדש. נניח שהתחושה בגרון היא כמו… היא כמו… (ג´נדלין אומר שהרבה פעמים זה הסימן להתחלת התמקדות. המקום שבו ´לא מוצאים את המלים´), הנה זה.. התחושה בגרון היא כמו נייר זכוכית. היא מגרדת. איך זה מרגיש הגירוד הזה? זה כמו… כמו… להפוך את המגלשה למחוספסת כדי שלא אחליק. אההה! פתאום הבנתי משהו. התחושה בגרון מגוננת עלי. היא לא רק פחד, כמו שחשבתי, אלא גם הגנה עלי, שהמלים לא יחליקו החוצה בלי שליטה מול כל הקהל.

תהליך התמקדות, פוקוסינג, מאפשר :

  • לסלול את הדרך לריפוי פנימי עצמי
  • לחוות ספונטניות אותנטיות וזרימה בחיי היומיום
  • לחוש תחושת הקלה פיסית, הרפיית מתח, יכולת ויסות רגשית והתמודדות יעילה במצבים קשים
  • לחוות וליישם העצמה אישית
  • להיות אמפתי יותר לעצמי ולאחרים
  • להפחית ביקורת עצמית
  • לשפר את התקשורת האישית והבינאישית ולפתח מערכות יחסים משביעי רצון
  • לפתח את האינטואיציה והיצירתיות בחיי היומיום
  • למצוא פתרונות יצירתיים במצבי קונפליקט – "Inner solutions to outside problems"
  • להפיק את המרב מטיפול פסיכולוגי

רוצה לדעת עוד ולקבל דוגמה מהחיים

© Copyright המרכז הישראלי להתמקדות - בלהה פרולינגר 052-2591245 עצמאות פרלשטיין 052-3944244